Een Dominicaanse muziek- en dansbelevenis met Grupo Bonye

9 april 2019 - Santo Domingo, Dominicaanse Republiek

Op zondagavond speelt de muzikale genootschap Grupo Bonye in het bruisend hart van de zona colonial in Santo Domingo. 13 mannen spelen een paar uur lang ritmische salsa, de oudere son en swingende merengue.

Het muzikale optreden is tegen de achtergrond van de ruines van San Francisco. Je voelt de historie van meer dan 500 jaar geleden. Hier begon de Nieuwe Wereld in het begin van 1500.

Het is een ware volksbelevenis. Je ziet Dominicanen, toeristen, oud en jong en arm en rijk. Je ziet ook Dominicanen die niet helemaal 100 punten zijn, zoals we dat in Friesland zeggen. No importa. Dat maakt niet uit. Iedereen heeft plezier. Je ziet hier niet de beste dansers op enkele na. Wel de dansers die voor hun plezier dansen en alleen merengue dansen en geen Salsa, omdat dat te moeilijk is.

Je ziet wel oudere vitale heren die genieten van hun danskunsten en dit graag demonstreren. Ze dansen graag met een veel jongere dame. Met een pet laten ze zien wat ze nog in huis hebben en het publiek geniet. Sommigen zitten op de stenen van de ruines. Anderen zitten op witte plastic stoeltjes. De drank als rum is meegenomen of wordt gekocht aan de bar. Er worden koude flesjes bier geserveerd. De Dominicanen hebben de gewoonte om het koude bierflesje van het nationale bier El Presidente in een wit servet te wikkelen en ook een servet op de geopende fles te stoppen.

Bij hoge nood kun je gebruik maken van een variant van een Dixi-toilet.  Bijzonder is dat de Dominicaanse overheid Grupo Bonye sponsort.

Het zou mooi zijn als de Nederlandse overheid het dansen stimuleert. Dansen is een van de beste dingen die je kunt doen als je gezond oud wilt worden. Het is goed voor body and mind en je wordt er blij van. Dat is wetenschappelijk bewezen.

Dansen is het beste medicijn tegen depressie, aftakeling van je hersenen, tegen burn-outs. Het houd je jong. Je ziet er jonger uit. Je lijf is soepeler. Je houdt jonge geest. Het is goed voor de bodymind verbinding,

Helaas stimuleert onze overheid het dansen niet, maar wordt er zelfs 21 procent BTW over danslessen geheven. Wat dat betreft kunnen we nog wat van Dominicanen leren.

Als je in Santo Domingo bent, bezoek dan de zondagavond de ruines van San Francisco en ervaar de muzikale Salsa- en merenguieblevenis van Grupo Bonye.

1. R. de Weerd-Vis:
    Lieve Hilda,
    Dat ziet er gezellig uit en mooi beschreven. - Als ik jonger was- ja dan...
    Veel plezier nog.
  2. Hilda:
    Lieve Rita,
    Dank je wel. Ik ben hier nu, omdat ik nog jong voel. Het leven kan zo afgelopen zijn.
    Liefs,
    Hilda
  3. Peter Zijlstra:
    12 april 2019
    Mooie wereld. Warm en muziek en plezier. Doet ons denken aan ons verblijf ooit in Salvador de Bahia in Brazilië. Goeie tijd! Peter