Voor de bachata moet je in Las Terrenas zijn

19 april 2019 - Buitenpost, Nederland

De latindansen van de Dominicaanse republiek zijn de merengue en bachata. De swingende merengue en de bachata vol sentimientos (gevoelens) zijn in de Dominicaanse republiek ontstaan.

Aangezien we zowel op de bachata en merengue dansen in de Salsa Latin Solo lessen met mijn eigen latindansschool Hildansa verlangde ik naar een verdergaande verdieping van de bachata. De merengue is de gemakkelijkste latindans en die heb je redelijk snel onder de knie,.zeker als je een goed ritmegevoel hebt. Het is steeds van het ene been op het andere been staan en goed je knieën buigen en dan 1-2-1-2 -1-2. Je bovenlijf is ook soepel. Ik gebruik de merengue ook in de proeflessen om minder na te denken en in je gevoel te komen.

Ik koos voor een Bachata dansreis. Voor de bachata ging ik twee weken naar Santo Domingo, de levendige hoofdstad van de Dominicaanse republiek. Ik kreeg een aantal bachatadanslessen van twee verschillende leraren. Het waren lessen in de Dominicaanse bachata,.want bachata moderna heb ik niet gezien of gehoord in de twee weken dat ik in de Dominicaanse republiek verbleef. In de Dominicaanse bachata gaat het vooral om voetenwerk en ook soepele heupen en een bovenlijf dat suave (zacht) en soepel beweegt. Als je samen danst, dus met danspartner is de connectie heel belangrijk, zowel op contactueel en emotioneel vlak.

In een reisgids stond dat er op iedere hoek wel gedanst werd in Santo Domingo. Nou eerlijk gezegd.....was ik daarin teleurgesteld. Dat was helemaal niet zo.  ik heb slechts een danstent gezien waar je echt bachata kon dansen en waar ook echt meer Dominicanen dansen. Je moet er echt naar zoeken.

Wat blijkt? Als je bachata wilt dansen, moet je niet in Santo Domingo zijn. Dat bevestigde de dansleraar ook en zijn reislustige vriendin uit Alaska ook. Zij had dezelfde teleurstelling. Zij is ook dansfamaat en was in verschillende landen geweest voor het volgen van lessen.

Als je bachata wilt dansen en ook met meer uitdaging is Las Terrenas, the place to be. Daar is bachata Paradise en zijn ook grootschalige bachataevents.

En toen deed de bachataleraar een aantrekkelijk voorstel. Hij kon wel voor twee nachten hotel met kluisje regelen, me meenemen naar bachatadansgelegenheden (disco's) en me ook de fantastische stranden laten zien en ook een excursie naar de waterval Salto de Limon met paard. Zijn vriendin zei dat het veilig en prachtig was. Dus ik ging graag op de uitnodiging in.

Op een donderdag vertrok ik 's ochtends samen met zijn vriendin in een oude taxi naar het busstation in Santo Domingo. Onze bagage kwam onderin de lijnbus en we namen plaats in de bus met airconditioning. Het was een relatief luxe bus. Tijdens de reis werd door een Dominaan 400 pesos geïncasseerd en op sommige plaatsen stopten we onderweg. Verkopers van kokosnootbrood, aardbeien of zoutjes stapten in de bus om hun waar te verkopen en reden een eind mee om dan weer uit te stappen. Wat heerlijk was dat de radio aan stond met bachata, salsa en ook reggaeton van Ozuna en Nicky Jam.

De rit van Santo Domingo naar Las Terrenas duurt 2 uur en 45 minuten. Het duurt even, voordat je het drukke Santo Domingo uit bent met het vele verkeer waar je geen verkeersegels kunt ontdekken.

Het is een prima geasfalteerde weg en een groot de is tolweg. Het is veilig reizen. In Las Terranas heb ik me ook veilig gevoeld. Vanaf mijm hotelkamer kon ik zo het centrum inlopen. Ik zat bij de oude leidersplaats. Via een korte route op het strand was je zo in club Babylon en Namaste.

In Las Terrenas dansen ze bachata en salsa LA voor de gevorderde danser. Kizomba staat nog in de kinderschoenen. Deze dans moet nog ontdekt worden.

Tijdens twee avonden in club Babylon heb ik ook de Dominicaanse versie van reggaeton gedanst (dem-bo) met de vrienden van de dansleraar die in een animatieam werken. Er danst een man voor de groep toeristen en locals. Deze danser doet allerlei vette moves en passen. Als reggaetonliefhebbers heb ik me aardig uitgeleefd. Dem-bo lijkt ook op Afrohouse.

De stranden van wiit zand en de azuurblauwe zee markt van Las Terrenas een paradijs. De stranden liggen achter elkaar en vooral Playa Bonita is heel mooi.

Las Terrenas is toeristisch en echt een subtropisch badplaats waar je kunt duiken, paardrijden, watervallen kunt bezoeken en vroeg in het voorjaar walvissen kunt zien. Het is niet alleen Dominicaans. Hier wonen ook  Italianen en Fransen wat gezorgd heeft voor een mix aan haar-en huidskleuren en ogen in verschillende tinten.

Er zijn vier dansschool waar je salsa, son merengue en bachata kunt krijgen. Een ook lessen in muzikaliteit. Dus voor elk wat wils. Las Terrenas schijnt de mooiste plaats te zijn van de Dominicaanse republiek.

1. Ally:
    20 april 2019
    Hadden het ook al een beetje gehoord, maar zo fijn dat je dit meemaakt.
    Heerlijk dansen, toch weer iets geleerd.
    En een stukje geschiedenis werkt ook mee,om de dans beter te begrijpen.
    Echt mooi!!!
  2. Hilda:
    20 april 2019
    Hoi Ally,
    Ja heel fijn om de dans mee te maken en te doorleven. Ik voel heel goed de energie van mensen en ook de ziel van de Dominicaanse republiek hoe dat resoneert in de muziek en dans. Het is veel meer dan passen alleen. Ik ben ontzettend dankbaar voor deze ervaring en deel heel graag de inspiratie en passie voor de bachata! I
    Het is een verdergaande verdieping en ik houd ervan om echt naar essentie te gaan.
    Warme groet,
    Hilda