Sientimientos: Dominicanen laten hun gevoel zien in de bachata en merengue

24 april 2019 - Buitenpost, Nederland

Teruggaan naar de essentie en de bron. Ik houd ervan dat te doen. Zo had ik een paar jaar geleden de dansreis The Black Roots van Cuba geboekt met als bestemming Havana en Trinidad. En zo wilde ik ook meer weten en een verdere verdieping van de Bachata. Hoe ga je terug naar de essentie en naar de bron? Door naar het land van herkomst te gaan. Dus naar de Dominicaanse republiek. Voor mij is de bachata uitdagender dans dan de merengue. De merengue is de eenvoudigste latindans, waarbij je vrolijk van het ene been op het ander been danst.

De eerste danslessen kreeg ik van een gerenomeerde bachatero Rodolfo van Bacheteando. Hij kan supergoed bachatadansen en is een van de beste dansers. In de bachataclass van Rodolfo gingen we eerst naar de essentie van de bachata. Hoe mooi is dat? Als dat je behoefte is als dansdocente. De bachata is nog een vrije jonge latindans, want het  was eerst geen muzikaal genre en het was ook geen dans. Wel was er feest, het samen delen en het sociale en informele aspect.

Op 30 maart 1962 werd de eerste bachata geboren. De naam van het lied: Que sera se mi of condena. Het had twee namen. Gezongen door José Manuel Caldero.

Op 1963 was de eerste bachata van een vrouw: Melida Rodriquez met het lied La Sufrida.

Pas in 1975 zong de tweede bachatera Ariadia Ventura met Dejame en pez.

Wist je dat vanaf 1962 tot 1990 de bachata enorm bekritiseerd werd door verschillende sociale sectoren. Er werd op neergekeken. Het was slecht (mal) en voor vrouwen in de straat.

Dat veranderde in 1990 -1991:
Drie zangers hebben ervoor gezorgd dat de bachata heel gerenommeerd, populair en gerespecteerd werd.

Dat zijn:
1. Victor Victor met Mi mesita se noche
2. Sonia Silvestre met Quiero ander
3. Juan Luis Guerra met Bachata Rosa. Deze laatste ken je vast.

Sinds 1990 zijn er steeds meer bachataros zoals
- Antony Santos
- Raulin Rodriquez
- Luis Vargas

Tot slot kwamen daarbij in de jaren negentig Grupo Aventura
Van 2009 - 2010: Romeos Santo
Van 2010 - 2011: Prince Royce

Het is prachtig dat bachata zo populair in de Dominicaanse republiek en ver daarbuiten. Ik ben ook dankbaar dat ik al veel Friese dames  en enkele heren met mijn latindansschool Hildansa heb kunnen laten ervaren hoe superleuk het is bachata te dansen en hoop natuurlijk nog meer dames te enthousiasmeren. Het is een informele en elegante dans waarbij vrouwen zelfbewust en respectvol hun vrouwelijkheid laten zien. Het past heel goed bij de energie die ik vind passen bij de Dominicaanse republiek: AMICAAL EN RESPECTVOL.

"In de bachata gaat het over gevoelens"

In de bachata gaat het om de sentimientos (de gevoelens). Het gaat over de liefde voor vooral de vrouw, en ook familie. Het gaat ook nooit over politieke onderwerpen of economische onderwerpen.

Mijn ervaring is dat Dominicanen veel meer vanuit hun gevoel geven. Daar kunnen we nog van leren, aangezien we we veel vanuit ons hoofd leven en daar ook last van hebben in Nederland gezien de vele burn-outs en depressieve klachten. In Nederland is denken het belangrijkste. We hebben zelfs een partij Denk. Dat zegt genoeg. Doen en voelen komen op een tweede en derde plaats. Bij Dominicanen is voelen het belangrijkste. Zo belangrijk dat ze ook wel eens hun hoofd verliezen en ik heb vaker ervaren dat je wel je gezonde verstand moet gebruiken in veel situaties. Anders nemen de emoties als gekwetsheid en boosheid het over. Dus dat heb ik ook meegemaakt. Gelukkig was ik vrij nuchter, ondanks mijn sensitiviteit.

Het mooiste is een balans tussen denken - doen -voelen. Ik heb in de Dominicaanse republiek ervaren dat het ratio en gevoel gaat en niet ratio of gevoel. Dat het om verstand en intuitie gaat en niet of... of.... Bij Dominicanen is het Go-with-the-flow. Dat is voor Nederlanders mooi om te ervaren, aangezien we heel gecontroleerd zijn. We beheersen veel. We hebben de dijken aangelegd en daardoor kunnen we in ons lage land leven en onze hele land is ingericht..... En dan de controle loslaten. Dat is een uitdaging en dat kun je goed van Dominicanen leren. De vrolijkheid is terug te voelen in de Merengue en het omgaan met gevoelens in de bachata, de smartlap van de latindansen. Hoe ga je om met smart in jouw liefdesleven?  Het mooie is dat Dominicanen gaan dansen om om te gaan met hun gevoelens. Wij zitten not happy op de bank of liggen op bed....

Dansen is emotioneel lichaamswerk waardoor je je energie weer laat stromen.