Zinderend Zadar met Zeeorgel en Zonnegroet

3 mei 2019 - Vodice, Kroatië

Zadar? Waar ligt dat? Deze gemoedelijke en mediterane kleine stad ligt aan de Kroatische kust. Het Zeeorgel, de Zonnegroet en de ondergaande zon zijn de drie belevenissen voor de toerist en de stad heeft nog meer te bieden.

Het historische en autovrije centrum ligt op een schiereiland. Het voelt als een studentikoze stad en ook voel je de historie. Aan de gladgelopen  witte kasseien zie je dat er al veel mensen gelopen hebben.

Het is heerlijk toeven met veel monumentale gebouwen. Er zijn aardig wat restaurantjes. In het centrum vind je restanten van het Romeinse Forum en op meerdere plekken zijn herinneringen van de Romeinen.

Je kunt heerlijk flaneren langs de zeeboulevard. De Riva heeft volgens filmregisseur Hitchcock de mooiste zonsondergang. Begin mei gaat de zon rond kwart voor 8 onder. Dat brengt aardig wat toeristen naar de Riva om de zon onder te zien gaan achter het eiland wat voor Zadar ligt. Met de mobiel in de hand wordt het spektakel vastgelegd en toen wij er waren werd er zelfs voor de ondergaande zon geklapt.

Intussen hoor je de hyptoniserende en rustgevende tonen van het zeeorgel. Het is zowaar meditatief. Al kan ik me ook voorstellen dat het sommigen op de zenuwen werkt. Het orgel past zich aan aan de weersomstandigheden. Hoe harder de wind, hoe meer lucht door de pijpen geblazen wordt. Dezelfde architect van het zeeorgel heeft ook een ronde plaat met zonnecellen gemaakt. Als de zon weg is, wordt het een echte discoplaat met verschillende kleuren. Het nodigt uit om erover heen te lopen of op te zitten. Ik ging er als dansdocente natuurlijk op dansen.

Overdag is het leuk om de toren vlakbij het Romeinse Forum te beklimmen. Je hebt een spectaculair uitzicht over het oude Zadar. Daarna is het ook leuk om de stadspoort te verlaten en naar de haven te lopen. Een fietstocht naar het tegenoverliggende eiland is ook de moeite waard. De boot vaart regelmatig.

Een autorit naar het eiland Nin is ook de moeite waard. Het is zo'n 20 kilometer rijden. Met de fiets is het ook een leuke verkenningstocht.

Vanuit Zadar kun je ook prima voor een dagtocht naar de Plitvice meren. Sinds kort is het aan te raden minimaal twee dagen van te voren een dagticket te reserveren. Anders riskeer je vier uur wachten. Via internet kun je een dagticket reserveren. Houd wel je creditcard en het wachtwoord van je creditcard bij de hand. Het is geen gebruiksvriendelijk internetsysteem.

Het wordt steeds drukker bij de Plitvice meren, ook in de lente. Er komen busladingen vol toeristen. Vooral Japanners hebben de prachtige meren met smaragdgroen en kristalhelder water ontdekt. Het is een waar natuurwonder om over houten bruggen te lopen over water en naast water. Het water dringt zich overal doorheen met spectaculaire watervallen en watervalletjes. Als je gaat, kun je beter na vier uur 's middags gaan of vroeg in de ochtend. Wij kozen voor een overnachting vlakbij uitgang 2 van de meren. Om 9 uur 's ochtends kun je dan nog van alle rust genieten. Dat geldt wel voor het voorjaar, want in de zomer schijnt het heel erg druk te zijn.

De route naar Plitvice vanuit Zadar is ook mooi. Je rijdt door natuurlandschap en een deel is tolweg. De wegen zijn prima!

De Plitvice is een bijzondere natuurbeleving. Je hoort de watervallen bruisen en het is prachtig lentegroen in de lente. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl