Het muzikale geheim: Bolero Son dansen op dinsdagavond

19 april 2019 - Buitenpost, Nederland

Santo Domingo heeft een muzikaal geheim. Op de dinsdagavond kun je heerlijk 'suave" dansen op prachtige son- en boleromuziek buiten de koloniale zone.

Als dansliefhebster wilde ik naar de roots van de muzikale dansgenres in de Dominicaanse republiek. Het doel van de reis was meer te leren van de bachata, de dans van de Dominicaanse republiek en ook meer van de son bolero. Uit de rustige bolero is de bachata voortgekomen.

Ik wilde ook weten of er verschil was tussen de Cubbanse son en de Dominicaanse son. Uit de Cubaanse son is de salsa voortgekomen. De son is dus wel een belangrijke madre (moeder) van de latinmuziek, ook voor de ballroomdansen.

De son bolero is een relatief rustige dans voor ouderen. Ik kreeg als eerste dansles, een sonles van dansleraar Oscar. Zijn vader was een gerenomeerde sonero (sondanser). De eerste basispassen die we solo dansen leken op een langzame salsa. Ik zei dat ik danslerares ben en toen ging hij snel switchen en kwam tot de ontdekking dat ik al son kon dansen. Dat klopt ook, want in had al Cubaanse Son-dansles in Nederland en Cuba gehaald, zelfs Son Montuno. Wat leerde ik dat de Dominicaanse son bolero vergelijkbaar is met de Cubaanse son, alleen de Dominaanse son dans je altijd in tiempo en de Cubaanse son (contrratiempo). Bij het laatste begin je niet op eerste tel waardoor er een andere flow ontstaat.

Enfin dan son dansen in de praktijk. Op een dinsdagavond had ik een taxi geregeld om naar El Secreto Musical te gaan buiten de koloniale zone. Best spannend, want het wordt je afgeraden om buiten de koloniale zone te gaan. Zeker als vrouw alleen.  Ik had echter met mijn Sondansleraar afgesproken op de dinsdagavond te gaan., want je kunt dan son dansen op El Martes. Oscar kwam niet opdagen bij de taxi en toen ik hem belde zei hij dat hij nog werk had en veertig minuten later komen.  Dus dan maar alleen, want ik wilde toch....

Gelukkig was ik niet alleen, maar met taxichauffeur Cesar, een superbehulpzame en vriendelijke Venuzuelaan van in de twintig waar ik ook de stadsexcursie en het bezoek naar het Mausoleum van Colon mee had gedaan.  Hij bracht me in de taxi naar de dansgelegenheid.

Het was ee n kleine dansgelegenheid waarbij bijna alle oidere mannen een hoed hadden. Ik vroeg of taxichauffeur Cesar mee naar binnen wilde. Als het niet leuk zou zijn, dan kon hij me  weer terugbrengen naar mijn appartement. Oscar zagen we nog steeds niet. Toen we op de eerste plastic stoeltjes plaats namen, werden we verzocht daar weg te gaan. Dat gold ook voor een andere plek. Gelukkig kregen we in een hoek een plaats toegewezen. De lieve Cesar wilde nog wel wachten. Ik bestelde bier en kreeg een grote fles van El Presidente met  twee plastic bekertjes. Ineens zat ik met mijn taxichauffeur aan het bier. Iedereen leek elkaar te kennen in El Secreto. Het was echt ons-kent-ons.

Op een gegeven moment werd ik door een oudere heer gevraagd. Hij vroeg eerst aan Cesar of hij met mij kon dansen. Daarna vroeg ik ook Cesar te dansen. Een prachtige ervaring, want het was voor het eerst dat hij son danste. Gezien zijn muzikale aanleg was dat geen probleem. Hij leerde circiulos van rechts en links te maken. Het gaat allemaal heel rustig.

Uiteindelijk zagen we Oscar. Hij had ook  bij gewacht en was er al een uur. Weer een malintiendo (misverstand). Cesar ging naar zijn volgende klant voor een taxirit en ik kon met Oscar dansen. Op de guiro, de bel en de clave werd door soneros en soneras enthousiast gespeeld en ik kreeg veel complimenten voor mijn dansen. Ik keek ook mijn ogen uit hoe ouderen zo genieten  van muziek en er lustig op los dansen op de dinsdagavond. Wat een verschil met Nederland.

Er was ook nog iemand jarig. Met een vlam op een speciale tegel in het midden werd in een kring gelopen. Om 11 uur stond de baas van het taxicbedrijf om me weer op te halen. Dat had ik zo afgesprroken en ik had mijn mobiel in de kluis van mijn appartement. Helaas moest ik weg, want het was een hele mooie dansavond. Onderweg vroeg taxichauffeur Ricky of ik nog honger had. Dat is toch bijzonder...Als ik ja had gezegd had hij me vast naar plek gebracht voor een snack.

Het was een prachtige dansavond en als je van son houdt is het de moeite waard naar El Secretro musical te gaan. Je kunt ook naar El Sarten in Calle los Hostos in de koloniale zone gaan voor son, merengue en salsa. Om heerlijk de pan (Sarten) uit te swingen.

1. R. de Weerd-Vis:
    19 april 2019
    Over het Sondansen. Heel bijzonder en ook jouw ervaringen. Zo zit je in een taxi met een
    chauffeur, die gelukkig een veilig gevoel geeft en later danst hij nog met jou.'terwijl Sondansen voor hem ook nieuw was.
    Het zijn mooie herinneringen , die nog lang op je netvlies blijven staan.
    Bedankt hoor en groet van Rita.
  2. Hilda:
    20 april 2019
    Lieve Rita,
    Ja hele mooie herinneringen. Deze blijven nog lang op mijn netvlies staan. Het was zo bijzonder warm en goed.
    Groet,
    Hilda