Dansen in een Colmado

7 april 2019 - Santo Domingo, Dominicaanse Republiek

Op zaterdagavond ging ik met Vlaams echtpaar Luuc en Vanessa een mooie avondwandeling door het oude koloniale hart van Santo Domingo maken.  De stad vibreert van leven. Je voelt het hart kloppen.

De koloniale gebouwen zijn prachtig verlicht en de palmbomen sieren het oude koloniale Santo Domingo als een oude dame die nog heel vitaal is. Veel Dominicanen en toeristen zijn aan het flaneren, zitten op een bankje of eten een snack of dineren uitgebreid in een restaurant. Zo is er ook een luxe Italiaans en Frans restaurant.

Ik ben echter niet gekomen om luxe te tafelen. Dat is sowieso net zo gezellig in je eentje. Een paar dagen eet ik al heerlijk vegetarisch in El Espiral in Calle Las Mercedes. Het restaurant ligt schuin tegenover mijn appartement.

Het is wel overdag eten. Voor drie uur neem ik het dagmenu van 350 peso. Voor een paar euro heb ik een voedzame maaltijd. Je krijgt een soep (van bijvoorbeeld linzen) en daarna een bord met rijst en groenten die heerlijk gekruid zijn. Daarbij zit ook een sap. Ik heb al een paar keer gekozen voor tamarindesap. Dat zei mijn gevoel....Later op internet opgezocht. Het blijkt supergoed te zijn tegen obstipatie en diarree. Dus voor je stoelgang en tamarinde heeft nog meer gezondheidsvoordelen. Mijn darmen en buik zijn gevoelige plek en tot nu toe heb ik nog geen onrustige boek gehad en gaat het prima met mijn darmen. De groentes worden wel in minder schoon water gewassen....Dus het is handig als je dan natuurlijke middelen hebt waarmee je gedoe voorkomt.

Het was vol leven op het plein voor de oudste kathedraal van de Nieuwe Wereld met een optreden straatartiesten, duiven en veel mensen.

We zagen die zaterdagavond een huwelijksvoltrekking in de kerk. De deuren van de kerk stonden open.  Zo krijg je een prachtig inkijkje.

Als echte dansmarieke was ik op zoek naar een plek waar gedanst werd. Maat opnieuw weer wachten. Het uitgaansleven komt laat op gang. We waren al in de Sarten (pan) geweest. Een klein danslokaal met stoeltjes aan de kant. Daar was om half 10 's avonds nog niemand aan het dansen. Op de Plaza de Espana was wel een orkest, maar er werd niet gedanst op het plein. Dat voelde wel als lichte teleurstelling.

Uiteindelijk kregen we het idee naar een Colmado te gaan. We gingen naar de Colmado Muchachos en bestelden bier en water. We kregen een literfles El Presidente, heerlijk koud Dominicaanse bier gewikkeld in servetten. We nstalleerden we ons op een barkruk. We  kregen plastic bekertjes voor het bier. Er was nog steeds niemand aan het dansen.

Mijn lijf kan niet stil blijven als ik salsa en bachata hoor. En toen werd ik door een oudere Dominicaan Jorge gevraagd te dansen. We beginnen met salsa en we kregen veel aandacht en aanmoediging. De Vlaming Luuc zei later dat anderen in de Colmado hadden gezegd.....van haar kun je wel dansen leren. Een mooi compliment. Al snel kwam er ook een Samsung tevoorschijn om ons te filmen ;)

Via een jukebox vroeg een jongere Dominicaan veel salsamuziek aan. En soms een bachata. Aangezien de bachata de nationale muziek is van dit land wil ik liever bachata dansen. Voor de salsa was ik al vier keer naar Cuba gegaan.

Later gingen we opnieuw naar El Sarten met een prachtige tegelvloer en spiegels aan de wanden. Het was lekker vol en er wed volop gedanst.....Mijn gedukd wed beloond. Ik heb echt de pan uitgeswongen. Ik werd gelijk ten dans gevraagd en kreeg menig compliment. De Dominicaanse salsa is rustiger zonder allerlei draaien zoals in Cuba en de son dansen ze ook en tiempo en niet contratiempo.

Om een uur of een werd het rustiger en vond het mooi geweest. Ik stap El Conde over en liep naar mijn casa violeta over Las Mercedes, de uitgaansstraat voor vooral jongeren met allerlei bars. Het was een drukte van belang, ook op het plein van de kerk van Las Mercedes. In El Espinal was ook een DJ net zoals in de andere koloniale panden. Het is in de avond geen restaurant meer.

Wat een vida! Het is genieten en je kunt 's avonds prima als vrouw alleen op straat. Alleen op het plein Duarre heb ik  paar barrachos (dronken memsen) gezien.  Daar is het bank ziiten/hangen met fles rum of bier.

Het koloniale hart van Santo Domingo klopt en klopt ook voor velen en voor mij!

1. Klara:
    8 april 2019
    Leuk houw avonturen te lezen. Heel herkenbaar ook. Geniet met volke teugen en tot gauw. X Klara
  2. R. de Weerd-Vis:
    12 april 2019
    Deze eerdere aflevering zie en lees ik nu pas. Jij drinkt dus bier met servet om de fles.
    Het dansen heb je later wel ingehaald. Geniet van de laatste dagen. Liefs van je schoonmoeder.