Hoe veilig is het reizen als vrouw in Santo Domingo?

7 april 2019 - Santo Domingo, Dominicaanse Republiek

Hoe veilig is het als vrouw alleen Santo Domingo te bezoeken?

Mijn verlangen was al heel lang bachata te dansen in de Dominicaanse republiek. In dit land is de bachata ontstaan in de begin jaren zestig. Latin dansen is een van mijn grootste passies. Zo groot dat ik mijn werk ervan heb gemaakt en een eigen latindansschool Hildansa in Friesland heb..

Op internet kwam ik Bachataholidays tegen. Het was een dansreis georganiseerd door twee Denen. In Nederland was er geen organisatie die dat jaar bachatadanreizen aanbod.

Ik nam via mail contact op. Dat was tijdens een regenachtige herfstvakantie waardoor mijn verlangen naar deze zon en dansen in de tropen nog groter werd.

Na een paar mails besloot ik de dansreis te boeken. In januari boekte ik het ticket. Een paar weken voor vertrek kreeg ik een mail dat de groepsreis niet doorging vanwege ziekte van een Dominicaanse contactpersoon.

En dan????

Wat waren mijn opties? Het geld van de dansreis kreeg ik terug. Het ticket echter niet. Zou ik als vrouw alleen kunnen gaan naar Santo Domingo? Ik kreeg waarschuwingen en adviezen niet te gaan. Ik werd bang gepraat.....En toch mijn verlangen was groter dan mijn angst. Gelukkig ging het dansweekend in Kopenhagen wel door. De Deense Helle liet me weten dat je als vrouw alleen prima alleen in de Zone Colonial kan vertoeven. Je moet zo je voorzorgsmaatregelen nemen. Doe geen dure (gouden) kettingen om en neem niet teveel geld mee en als je meer meer geld hebt, verstop dan een deel waar een mogelijke dief niet snel bij kan komen en geen dure telefoons in de hand, want zij had een keer gezien dat een mobiele telefoon uit de handen van toerist werden gegrist.

En het is waar. Je kunt veilig over straat in de koloniale zone. Er is veel toeristische politie en er zijn altijd aardig wat mensen op straat. Juist in het donker met weinig mensen moet je uitkijken.

Je kunt in de supermarkt in El Conde, de winkelstraat pinnen en daar staat ook een bewaker die het boodschappende publiek in de gaten houdt. Verder hebben veel mensen in de stad een Samsung. Dus dat is geen hebbeding meer. Ik denk het op het platteland wel ander verhaal is met kansen op overvallen.

Op de eerste vrijdagavond heb ik een avondwandeling gemaakt. Het was heerlijk flaneren met muziek en 'kunst' op straat. Veel mensen waren buiten aan het eten. Helaas waren er weinig dansende mensen. Om 22.00 uur ben ik weer naar mijn accommodatie gegaan nog wennen aan het tijdsverschil. De bachata en son dansen gaan we op ander tijdstip doen. Op zaterdag en zondag maak ik meer kans.

Het is echt de moeite waard het historisch centrum te bezoeken. Met zoveel prachtige bouwstijlen en de rijke en ook wel wrede geschiedenis. Zo kun je de oudste kathedraal van de Nieuwe Wereld bekijken en ook de ruines van het eerste hospitaal van de Nieuwe Wereld. Achter de koloniale muren zijn ook prachtige plekken zoals binnentuinen.

1. Anne Myrrthe:
    8 april 2019
    Hilda, superleuk te lezen!!
  2. Marguérite:
    Heerlijk! Geniet met je mee 😉😊
  3. Ally:
    8 april 2019
    Héél erg leuk, Hilda. Zo reizen we heerlijk met je mee.😊